Handleiding LinkedIn Collaborative Articles, oftewel Gezamenlijke Artikelen, wat is het, hoe werkt het?

 

In deze handleiding geef ik je uitleg wat LinkedIn Collaborative Articles (LCA) zijn, hoe je toegang krijgt en hoe het werkt. artikelen geschreven door Kunstmatige Intelligentie (AI) in samenwerking met LinkedIn redacteuren. Vervolgens kan een selectieve groep experts hun waardevolle comment geven op deze artikelen.

Wat maakt Gezamenlijke Artikelen zo interessant?

Het meest interessant aan Gezamenlijke Artikelen is dat deze openbaar zijn op het hele internet. De artikelen zijn dus niet alleen binnen LinkedIn te lezen, maar ook voor iedereen daarbuiten. Dit zorgt ervoor dat het enorm interessant is voor je vindbaarheid van je expertise via zoekmachines (SEO). De artikelen worden geïndexeerd door Google en gevonden door AI tools.

Interessant wanneer je jouw comments op deze artikelen voorziet van de juiste zoekwoorden. Maar let op hou het menselijk en waardevol, geen zelfpromotie of linkjes naar je website. Kwaliteit is voor LinkedIn belangrijker dan kwantiteit.

 

Stem een bijdrage omhoog

 

Hoe krijg je toegang tot Gezamenlijke Artikelen?

Om toegang te krijgen tot gezamenlijke artikelen, moet je profiel aan een aantal voorwaarden voldoen. LinkedIn geeft alleen toegang aan een selecte groep experts in een bepaald vakgebied, oftewel een Thought Leader. LinkedIn kijkt ook naar jouw engagement op het platform en je werkervaring. Daarna is het afwachten tot je kunt deelnemen aan de artikelen.


Soms heb je deze toegang al zonder dat je het in de gaten hebt. In mijn geval ontdekte ik het in augustus 2023, en daarvan kreeg ik geen melding. Echter toen in het voorjaar Collaborative Articles in bèta kwam, heb ik onderstaande acties uitgevoerd om meer kans te maken op toegang:

  • Omhoog stemmen van comments op Gezamenlijke artikelen.

  • Liken van de comments op Gezamenlijke Artikelen

  • Aanscherpen van mijn skills (Vaardigheden) op mijn profiel.

  • Volgen van verschillende Pagina’s van deze Gezamenlijke Artikelen

Alleen experts krijgen van LinkedIn toegang tot Collaborative Articles

De volgorde van mijn vaardigheden heb ik aangepast en ik heb extra vaardigheden toegevoegd aan mijn werkervaring. Belangrijk hierbij is, dat je kiest uit bestaande vaardigheden, dus niet zelf bedachte vaardigheden. Bestaande vaardigheden refereren in veel gevallen aan de topics van de Collaborative Articles. Overigens is het soort profiel dat je hebt ook van invloed, zo heb ik een Creator Profiel. Een Creator Profiel pas je makkelijk aan op je profiel bij ‘Hulpbronnen’, klik deze link voor meer info.

 

Heeft Nederland toegang tot Collaborative Articles?

Ja, sinds 25 augustus kreeg ik als één van de eerste in Nederland toegang tot tot Collaborative Articles. Dat zat zo; ik was in gesprek met goede vriendin Dorien en zij attendeerde mij op haar samenwerking met Ismael Chang Ghalimi betreffende Collaborative Articles. Vervolgens nam ik contact op met Ismael omdat hij toegang heeft tot de openbare data van Collaborative Articles.

Kort daarop had ik toegang tot LCA. Volg zeker Ismael op LinkedIn voor de meest recente updates over Collaborative Articles. Inmiddels neem ik deel aan zijn speciale coaching programma voor Collaborative Articles. Contact Ismael via deze link op LinkedIn als je ook wilt deelnemen aan zijn coaching programma.

 
 

Hoe weet je of je toegang hebt?

Zoals ik al eerder aangaf kreeg ik geen melding van mijn toegang tot Gezamenlijke artikelen, maar je kunt het wel herkennen. Heb je toegang, dan zie je duidelijk je eigen naam en profielfoto met de optie tot deelname aan het artikel. Via onderstaande afbeeldingen geef ik uitleg. Daarna ga je met deze link naar het overzicht van alle Collaborative Articles.

 

Links de artikelen, rechts de onderwerpen (skills)

 

Rechts zie je een overzicht van de onderwerpen (gerelateerd aan skills/vaardigheden), klik ook op ‘meer weergeven’ voor alle verschillende topics.

  • Klik links op een artikel

  • Bij toegang zie je onderstaande afbeelding met je eigen profielfoto

  • Klik op ‘een bijdrage starten’

 

Zie je dit, dan kun je deelnemen als Contributer

 

In welke taal neem je deel aan Collaborative Articles?

Op dit moment heeft LinkedIn alleen op de smartphone versie een vertaal functie. Lakshmikanth Alluru van LinkedIn, gaf aan dat ze zo spoedig mogelijk de vertaalfunctie op desktop uitrollen. Dit is dan ook de reden waarom ik sommige bijdragen in het Engels of in het Nederlands schreef. Hou het dus goed in de gaten wanneer je op desktop de vertaalfunctie ziet.

 

Wat is een Community Top Voice Badge en waar staan ze?

Met je deelname als expert aan Gezamenlijke Artikelen, kun je Top Voice Badges verdienen in de categorieën van jouw specialisatie. Inmiddels heb ik mijn Top Voice Badge Social Selling ontvangen!  

Deze badges zijn bovenin op jouw profiel zichtbaar en onderstrepen jouw expertise, jouw Thought Leadership. Deze badges dragen bij aan het vertrouwen van je profielbezoekers en je doelgroep (Know-Like-Trust).

De badge is ook zichtbaar bij je vaardigheden (Skills). Pas de volgorde van je Vaardigheden aan, zodat de belangrijkste vaardigheden met badges bovenin staan en dus zichtbaar voor je profielbezokers (zie afbeelding hieronder).

 

Community Top Voice Badges dragen bij aan het vertrouwen Know-Like-Trust

 

Hoewel ik door LinkedIn geselecteerd ben als expert, en toegang heb tot Gezamenlijke Artikelen, zie ik voor nu, alleen nog maar de badges op profielen wanneer ik de Engelse versie van LinkedIn instel. Via deze link ga je naar mijn LinkedIn profiel.

Andere profielen met badges, zijn die van Dorien Morin – Van Dam en Beth Granger.

Top Voice Badge Social Selling

Top Voice Badge bij Skills (Vaardigheden)

Hoe vaak bijdragen voordat je een badge ontvangt?

Dat hangt ervan af. Uit de data van Stoic blijkt dat er Contributers zijn die 1 tot 2 keer hun bijdrage leverden en daarna een badge ontvingen. LinkedIn heeft meer dan 930 miljoen gebruikers. Als gevolg hiervan is het aantal badgehouders slechts 1 op de 744.000!

Joshua B. Lee verdiende 11 badges met 42 bijdragen, dat komt neer op een gemiddelde van 3.81 bijdrages per badge.

 
 

Ik zit ongeveer op 5 bijdrages bij mijn badge Social Selling. Daar heb ik wel de hulp van mijn volgers voor ingeschakeld (zodat ik deze handleiding kon maken). Het helpt dus om je connecties en volgers attent te maken op LCA, zodat zij je bijdrage omhoog kunnen stemmen.

Hoe lang zijn de Top Voice Badges actief?

De Top Voice Badges zijn voor een periode van 60 dagen actief. Het is dus zaak dat je regelmatig je bijdrage geeft aan de gezamenlijke artikelen. Je kunt dus geen eeuwige roem claimen, was het maar zo’n feest!

 
 

Waar vind je de Gezamenlijke Artikelen?

De Gezamenlijke Artikelen zijn vindbaar via de zoekfunctie van LinkedIn (zie onderstaande afbeelding). Ieder artikel heeft een eigen pagina, zorg ervoor dat je de pagina’s van je expertise/vaardigheden volgt. Ik verwacht dat LinkedIn ook nog werkt aan een filterfunctie.

De LCA waaraan ik meewerkte, zijn niet zichtbaar op mijn profiel. Het liefst zou ik deze functie in één van de Tabs op mijn profiel zien, naast mijn video’s en bijdragen. Via deze link lees je meer over de verschillende tabs op je profiel en waarom deze zo interessant zijn.

 

Via zoekbalk en ‘Personen hebben gevraagd’ tref je o.a. artikelen

 

Om je een idee te geven van mijn bijdrage aan Gezamenlijke Artikelen, klik dan op onderstaande links. Geef je mijn bijdrages een like, dan stem je daarmee mijn bijdrage omhoog, waardoor ik meer kans heb op een badge. Alvast dank.


Inmiddels ben ik Top Voice Social Selling, Top Voice Demand Generation en Top Voice B2B Marketingstrategy, zie onderstaande afbeeldingen.

Top Voice Social Selling

Top Voice Demand Generation

Top Voice B2B Marketingstrategy

 

Hoe volg je de Gezamenlijke Artikelen?

Het volgen van de Gezamenlijke Artikelen doe je dus via de zoekfunctie, maar ook via het artikel zelf, scroll daarvoor in het artikel helemaal naar benden. Klik direct op Volgen of op de vaardigheid Leadership naast het vierkante icoontje, je komt daarna op de officiële pagina van deze skill terecht en ziet direct hoeveel volgers dit artikel heeft. Zie onderstaande afbeeldingen mbt de vaardigheid Leadership.

Enkele handige weetjes mbt Collaborative Articles

Voordat ik in contact kwam met Ismael Chang Ghalimi (Stoic.com) en zijn free coaching, had ik al enkele bijdrages geleverd aan Collaborative Articles. Ik reageerde binnen 1 artikel op meerdere onderdelen, gewoonweg omdat LinkedIn die mogelijkheid biedt. Ook heb ik enkele van mijn bijdrages een like gegeven om de zichtbaarheid op gang te krijgen. Echter de data van Ismael gaf aan dat dat van negatieve invloed is op je doel om badges te halen.

Tot slot in deze handleiding enkele tips n.a.v. de data:

  • Comment niet op alle onderdelen binnen 1 artikel want dan concurreren de onderdelen met elkaar

  • Geef je eigen bijdrage géén like

  • Wijzig je bijdrage niet na plaatsing

  • Voeg geen links toe aan je bijdrage

  • Geen zelfpromotie maar wel inhoudelijke comments

  • Kies artikelen met niet te veel Contributers

  • Gebruik het max. aantal tekens (700) voor meer succes

 

Hoe de verdere ontwikkeling van Collaborative Articles gaat is iets waar ik benieuwd naar ben. Het zijn tenslotte artikelen geschreven door AI en aangevuld door echte mensen. AI gaat niet weg, we moeten vooruit. We gaan tenslotte ook niet terug naar de fax.

Sommige artikelen zijn door AI erg horkerig geschreven, er zit totaal geen emotie in. Ik verwacht dat dat een groot nadeel zal zijn om deze nieuwe functie van LinkedIn echt goed van de grond te krijgen. We gaan het zien. Via deze link lees je meer over de verschillende AI tools die LinkedIn inzet.

 

Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 


DOWNLOAD nu DE GRATIS CHECKLIST


MELD JE AAN EN ONTVANG:

  1. Direct toegang tot de gratis checklist Succesvol Op LinkedIn

  2. Praktische LinkedIn & Marketing tips per e-mail

  3. Korting op e-books, trainingen en evenementen

 

Je gegevens zijn veilig, afmelden kan altijd. Lees hier de privacy policy.


Je las een artikel van Social Monday

Interesse in Marketing en LinkedIn advies? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.