LinkedIn heeft ongekend veel functies, mogelijkheden en toepassingen om de doelgroep te bereiken. Door de jaren heen keert bij bedrijven een groot deel van dezelfde vragen terug. Onderstaand tref je een overzicht van veelgestelde vragen zodat je direct antwoord hebt op die ene prangende vraag, onderverdeeld in 4 categorieen.

Vragen over LinkedIn Content

Kun je LinkedIn berichten inplannen?

Ja, dat kan met de eigen inplantool van LinkedIn. Start met het maken van een bericht en vervolgens zie je een klokje staan. Met dat klokje plan je je bericht in. Na inplannen is het niet mogelijk om je bericht te bewerken, maar wel de tijd te wijzigen.

Kun ik beter liken of reageren op een bericht?

Voor je zichtbaarheid en betrouwbaarheid, kun je beter reageren op een bericht. Reageer met inhoudelijke en zinvolle tekst, en realiseer je dat anderen jouw comment kunnen zien. Daarmee val je op in de tijdlijn en kom je onder de aandacht van LinkedInners waarmee je nog niet gelinkt bent.

 

Op welke dag kun je het beste posten?

De dagen waarop je het beste op LinkedIn kunt posten, hangt af van je doelgroep. Wanneer zijn zij online? Het loont dus om vooraf onderzoek te doen. Horeca is bijvoorbeeld andere tijden online dan de bouw. De zondag is bij veel doelgroepen overigens ook een interessante dag om te posten op LinkedIn.

Waarom gebruik je hashtags in je LinkedIn bericht?

Hashtags in LinkedIn berichten gebruik(te) je om beter gevonden te worden (hashtags voor LinkedIn zijn, wat zoekwoorden zijn voor Google). Door de juiste hashtags te gebruiken waarop jouw doelgroep zoekt, kan jouw LinkedInbericht een groter bereik genereren. In september 2023 laat LinkedIn het extra bereik van hashtags voor een groot deel los en daarmee is er geen noodzaak meer om hashtags te gebruiken. Beter kun je SEO proof schrijven zodat je bericht altijd gevonden wordt door de zoekmachine van LinkedIn.

Hoe komt het dat Persoonlijke posts meer likes krijgen dan zakelijke posts?

Met persoonlijke posts speel je in op de emotie van de lezer, daarmee genereer je betrokkenheid en herkenning. Als beloning geven lezers een like en daarmee stijgen je views. Via deze link lees je hoe je een groter bereik creëert met een zakelijk LinkedIn bericht.

Welke taal gebruik je op LinkedIn, wanneer je een doelgroep in verschillende landen hebt?

Onder ieder LinkedIn bericht staat een vertaalfunctie. Met deze vertaalfunctie maakt LinkedIn het bericht in een Engelse versie.

Wat zijn de voordelen van een LinkedIn Nieuwsbrief?

De voordelen van een LinkedIn nieuwsbrief zijn de vindbaarheid binnen Google en de lengte van de tekst. Daarnaast kun je afbeeldingen en video’s toevoegen, mensen taggen en linkjes plaatsen naar je website. Ook krijgen abonnees een melding in hun mailbox zodra er een nieuwe nieuwsbrief is. Kortom meer mogelijkheden dan in een gewoon LinkedIn bericht.

Hoe bedenk ik inhoudelijke content voor mijn LinkedIn berichten?

Schrijf de 52 meest gestelde vragen van je doelgroep op. Wat zijn hun problemen, pijnpunten en uitdagingen. Maak van ieder punt een bericht door simpelweg inhoudelijk antwoord te geven op die vragen. Met de komst van AI zal ieder antwoord op een vraag beantwoord kunnen worden, maar de grootste vraag die dan overblijft is; welke AI tool kan ik vertrouwen. Door jezelf als personal brand in jouw vakgebied met de vragen van jouw doelgroep weg te zetten, zul jij een betrouwbare en geloofwaardige factor zijn. Via deze link lees je meer over slimme hergebruiktechnieken voor LinkedIn content.

Hoe vaak moet ik posten om zichtbaar te zijn op LinkedIn?

Om zichtbaar te zijn bij je doelgroep moet je consistent posten. Ik raad je aan om minstens 1 x per week te posten. Wil je goed onder de aandacht van je doelgroep komen, post dan 2 a 3 keer per week. Je kunt dan wel het beste je profiel omzetten naar een Creator profiel zodat je primaire button ‘Volgen’ wordt. Via deze link lees je hoe je een standaard LinkedIn profiel omzet naar een Creator Profiel.

 

Welk type content zorgt voor het grootste bereik op LinkedIn?

Verschillende vormen van content hebben een verschillend bereik. Bereik in views, of bereik in impact. Carrousels hebben vaak meer views omdat bij iedere swipe het aantal views stijgt. Vide’s daarentegen krijgen minder views, maar zorgen wel voor meer impact omdat mensen je ‘echt’ zien, ze zien jou en je non-verbale communicatie, en daarmee blijf je langer in hun hoofd hangen.

Mag ik muziek gebruiken in mijn content op LinkedIn?

Je mag alleen muziek gebruiken als je een schriftelijke licentie van de auteur hebt! Een video met muziek vanuit TikTok, Instagram etc. herplaatsen op LinkedIn is NIET toegestaan volgens de auteurswet en daarmee ben je dus strafbaar. Daarnaast heeft LinkedIn nog geen licentieovereenkomst met labels en artiesten. Via deze link lees je meer over muziekrechten op LinkedIn.

 

Vragen over LinkedIn Profiel

Waarom is je LinkedIn omslagfoto zo belangrijk?

 
Een duidelijke LinkedIn omslagfoto (achtergrondfoto) is belangrijk om goed weer te geven wie jij bent en waar jij jouw kijker mee helpt. Je achtergrondfoto zegt iets over jouw organisatie, dus die blauwe standaard LinkedIn achtergrondfoto zegt niets. Het is belangrijk dat je hier in beeld vertelt wat jouw bedrijf te bieden heeft. Let wel op met tekst in deze omslagfoto, want dit kan al snel onleesbaar worden voor mobiele kijkers. Teveel tekst kan in je omslagfoto ook snel te spammy of verkoperig overkomen, hou het rustig. Laat, als het enigszins kan, medewerkers in beeld want mensen doen zaken met mensen en zo voelt de kijker sneller de connectie met jouw organisatie.

 

Waar staat mijn LinkedIn QR code?

Je LinkedIn QR code tref je aan op je smartphone. Tik in de zoekbalk > tik op het kleine icoontje in de zoekbalk > nu zie je de QR code en je QR scanner.

 

Waarom is een duidelijke LinkedIn profielfoto belangrijk?

Een duidelijke LinkedIn profielfoto is belangrijk om direct een goede eerste indruk te maken. Plaats dus geen profielfoto die de uitstraling heeft van een vakantiekiekje, of een profielfoto met zonnebril. Realiseer je dat er steeds meer mensen mobiel kijken, je foto is dan maar heel klein zichtbaar op het scherm. Soms is dat niet groter dan 8 mm! Je begrijpt hoe belangrijk het dan is om een extra duidelijke profielfoto te hebben. Kijk recht in de camera, want kijk jij op je profielfoto naar links, dan kijkt de kijker automatisch ook naar links weg.

 

Stuur je wel/geen LinkedIn bericht bij een connectie verzoek?

Of je nu wel of geen bericht meestuurt bij een connectieverzoek op LinkedIn, daar zijn de meningen over verdeeld. Het is geen verplichting, maar het meesturen van een persoonlijk bericht heeft voordelen. Met je persoonlijke bericht laat jij meteen een goede eerste indruk achter, en die eerste indruk maak je maar één keer. Zie het dus als een kans op een positieve indruk en zo heb je direct het eerste contact al gelegd.

 

Waarom is de kopregel in mijn LinkedIn profiel zo belangrijk?

De kopregel in je LinkedIn profiel is belangrijk om op gevonden te worden. De zoekmachine van LinkedIn en die van Google indexeren deze tekst en weten daardoor waar jij op gevonden kunt worden. Deze kopregel bevat dus de belangrijkste woorden wat jij je klant te bieden hebt, én waar jouw klant op zoekt. Het is aan te raden om vooraf zoekwoorden onderzoek te doen. Zoekt jouw doelgroep bijvoorbeeld op accountant of op boekhouder, sta daar bij stil en pas dit aan in de Kopregel.

Na een connectieverzoek krijg ik direct een salespitch in mijn DM, wat kan ik het beste doen?

Krijg je na een connectieverzoek direct een salespitch in je inbox, dan kan het zijn dat je met een geautomatiseerde tool te maken hebt, of met iemand die extreem eager is. Stel een vraag aan diegene, of verwijder de connectie. Zaken doen is gebaseerd op vertrouwen en niet op salespitches van onbekenden.

Vragen over de bedrijfspagina

Kun je met je bedrijfspagina, andere pagina’s volgen?

Ja. Het is mogelijk om met je LinkedIn Bedrijfspagina, andere pagina’s te volgen. Ga daarvoor naar de bedrijfspagina en klik op ‘Volg ik’ > ‘Aan het volgen beheren’ > tik nu de naam in van het bedrijf dat je als bedrijfspagina wilt volgen.

Hoe nodig ik connecties uit voor mijn bedrijfspagina?

Connecties uitnodigen voor je bedrijfspagina doe je als volgt: ga naar de bedrijfspagina > tik op beheerders beheren > tik op connecties uitnodigen.

Kan ik een leadformulier toevoegen aan de LinkedIn Bedrijfspagina?

Ja, je kunt een leadformulier toevoegen. Ga daarvoor naar de LinkedIn bedrijfspagina > tik op ‘pagina bewerken’ > tik op ‘leadformulier’ > vul nu het veld van het leadformulier in. Via deze link lees je hoe je stap voor stap het leadformulier toevoegt en invult.

Overige vragen over LinkedIn

Wat is een LinkedIn tweestapsverificatie?

Een tweestapsverificatie is een extra beveiliging van je account. Hiermee geef je anderen niet de gelegenheid om makkelijk jouw account te hacken. De tweestapsverificatie werkt met een extra code via sms of per mail, de verificatiecode. Stel dus altijd de tweestapsverificatie in bij je instellingen. Wanneer een ander probeert in te loggen op je account, dan krijg jij daar altijd een melding van.

 

Hoe beïnvloed ik het LinkedIn algoritme?

Het LinkedIn algoritme beïnvloed je met truckjes. Je kunt lid worden van een Engagement Pod of geautomatiseerde tools inzetten zoals Taplio, Lempod en Podawaa, Echter…. het is volgens de voorwaarden van LinkedIn niet toegestaan om het algoritme te beïnvloeden met Engagement Pods of geautomatiseerde tools. Je loopt het risico dat LinkedIn je account blokkeert of zelfs verwijderd. Via deze link lees je meer over oud-deelnemers van een Engagement Pod.

 

Is het slim om AI in te zetten voor mijn LinkedIn zichtbaarheid?

LinkedIn is bezig met het uitrollen van een eigen AI tool. Met deze LinkedIn AI tool maak je o.a. berichten, comments, en herschrijf je je profiel. Via deze link lees je meer over de AI functies van LinkedIn.

 

Heeft LinkedIn een Podcast functie?

Nee, LinkedIn heeft (nog) geen podcast functie. Je kunt wel gebruik maken van LinkedIn Audio events, dat is een soort Live Podcast. Via deze link lees je meer over LinkedIn Audio Events.