LinkedIn Creator Profiel nu standaard voor iedereen

 

LinkedIn Creator Profiel is een ‘functie’ binnen LinkedIn waarmee creators meer ruimte krijgen om hun content (berichten) te tonen en zo meer engagement (betrokkenheid) en following (volgers) te creëren. Op het profiel van een Creator wordt met deze functie direct duidelijk over welke onderwerpen zij/hij post.

Wat is een Creator Profiel?

LinkedIn lanceerde in 2021 deze Creatormodus. Een creator profiel is vergelijkbaar met dat van een ‘influencer’. Als hoofdbutton had je ‘Volgen’ in plaats van de standaard button ‘Connecten’. Creators kregen met zo’n profiel toegang tot extra functies, en specifieke analyses/statistieken. Met een creator profiel kon je bijvoorbeeld een extra link naar je website toevoegen die goed zichtbaar is op je profiel (zie onderstaande afbeelding). Via deze link lees je meer info over Creator Profiel.

 

Een directe link naar je website, met daarboven 5 hashtags.

 

Nieuwsbrief als extra functie voor Creator Profielen

Een creator profiel gaf je ook de mogelijkheid voor het uitbrengen van een LinkedIn Nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief kon je vervolgens flink in the picture zetten bij het onderdeel Uitgelicht (zie onderstaande afbeelding). Sindsdien hebben meer dan 18 miljoen mensen de instelling Creator ingeschakeld.

 

Licht belangrijke onderdelen, zoals je nieuwsbrief, uit bij Uitgelicht

 

Ondertussen ontving LinkedIn goede feedback van de creators. LinkedIn gaat nu het beste van de creatormodus aan nog meer LinkedIn-leden aanbieden. De tools voor creators zullen in de komende maanden beschikbaar worden voor ALLE leden. LinkedIn geeft aan te investeren in de tools die volgens creators het beste werken en ze zorgen ervoor dat het niet meer nodig is om de creatormodus in of uit te schakelen.

 

Wat betekent dit voor de huidige creators?

LinkedIn geeft aan dat je nog steeds toegang hebt tot dezelfde tools en analyses, maar ze verwijderen de aan/uit-knop voor de creatormodus in het gedeelte Hulpbronnen van je profiel.

Waar LinkedIn voorheen aangaf dat het wenselijk is om met een Creator Profiel ongeveer 2 x per week te posten, zegt LinkedIn daar nu niets over in hun communicatie. Ik ben benieuwd hoe LinkedIn dit nu aanpast in hun algoritme. Via deze link ga je naar mijn creator profiel.

 

Dit kun je de komende maanden verwachten:

  • februari 2024  Profielhashtags worden verwijderd om het introductiegedeelte van je profiel te vereenvoudigen.

LinkedIn geeft niet aan of creator-hashtags dan ook in de zoekfunctie verdwijnen.

 

De 5 creator hashtags verdwijnen op je profiel

 

maart 2024 De aan/uit-knop voor de creatormodus wordt verwijderd uit het gedeelte Hulpbronnen van je profiel.

  • Het gedeelte Info komt bovenaan je profiel te staan, zodat mensen je professionele verhaal sneller kunnen lezen. Mijn tip: geef je info gedeelte een update. Maak de tekst overzichtelijk en concreet. Geen lange lappen aaneengesloten tekst, get to the point, en werk met opsommingen.

  • Je kunt kiezen uit de opties Volgen of Connectie maken als de belangrijkste button op je profiel — je button blijft Volgen tenzij je dit bijwerkt (zie onderstaande afbeelding). Maar let op, lees eerst even verder voordat je een keus maakt.

 

Denk vooraf goed na welke keus je maakt, connecten of volgen...

 

Let op welke keus je maakt; connecten of volgen!

Wanneer je de button ‘Volgen’ omzet in ‘Connecten’, dan ben je je 3e graads volgers kwijt. Denk dus goed na voordat je deze button omzet, want je bent je 3e graads volgers dan ook definitief kwijt.

 

Dit zegt LinkedIn over het switchen van de button:

Wie kan jou volgen: "Als u Iedereen op LinkedIn kiest, stelt dit mensen buiten uw netwerk in staat uw openbare updates te volgen. Als u overschakelt van Iedereen op LinkedIn naar Uw connecties, verliest u de volgers buiten uw netwerk die u op dat moment hebt. Als de makermodus is ingeschakeld voor uw profiel, wordt deze ook uitgeschakeld wanneer u deze functie uitschakelt. Wijzigingen zullen in ongeveer 24 uur van kracht worden".

Met het omzetten van de button, behoudt je toegang tot de tools en analyses die je had in de creatormodus. Overigens ben ik ook benieuwd of we nu een overkill aan uitnodigingen krijgen voor nieuwsbrieven.

Verlies je de nieuwsbrieven bij te vroeg switchen?

LinkedIn geeft aan dat je je nieuwsbrieven niet verliest wanneer je voorafgaand aan de grote update, overschakelt naar een gewoon profiel. Echter de laatste zin dat zij aanraden om Creator Modus aan te laten staan, zegt wellicht toch iets over het risico dat je loopt om je nieuwsbrieven te verliezen. Zie onderstaande afbeelding met de reactie van LinkedIn.

 
 
 

Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 


DOWNLOAD nu DE GRATIS CHECKLIST


MELD JE AAN EN ONTVANG:

  1. Direct toegang tot de gratis checklist Succesvol Op LinkedIn

  2. Praktische LinkedIn & Marketing tips per e-mail

  3. Korting op e-books, trainingen en evenementen

 

Je gegevens zijn veilig, afmelden kan altijd. Lees hier de privacy policy.


Je las een artikel van Social Monday

Interesse in Marketing en LinkedIn advies? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.


 
Mieke LangenhuizenPopulair