Marketing met oogkleppen: Het belang van professionele B2B marketeers

 

In B2B-marketing is een scherp oog voor de behoeften van je doelgroep onmisbaar voor succes. Desondanks blijven mannelijke B2B-marketeers LinkedIn-lijsten (en zakelijke evenementen) creëren waarin geen enkele vrouwelijke B2B-marketeer te vinden is. Wat zegt dat eigenlijk over de mannelijke marketeers?

Hoe zit het met B2B marketing en oogkleppen?

“Wat als we ons als mannelijke B2B-marketeers afvragen: waarom plaatsen we alleen mannenlijstjes? Waarom alleen mannelijke sprekers op ons event? Is goede marketing niet juist gebaseerd op het begrijpen van ons publiek, en omvat dat niet alleen mannen? Als we alleen mannen erkennen in onze lijstjes, laten we dan niet zien dat we een onmisbaar onderdeel van ons vak niet begrijpen? Zou het kunnen dat dit onze geloofwaardigheid ondermijnt en aantoont dat we eigenlijk geen idee hebben waar we mee bezig zijn? Moeten we niet alle mensen in overweging nemen om serieus genomen te worden als marketeer, in plaats van vast te houden aan verouderde en eenzijdige strategieën?”


Diversiteit en creativiteit in de B2B marketing

Diversiteit in de B2B marketing is super belangrijk voor creatieve ideeën. Als je verschillende mensen hebt, brengt dat allemaal nieuwe gedachten, en ervaringen mee. Dat zorgt ervoor dat een bedrijf zeer innovatief wordt en daardoor een voorsprong heeft op de concurrentie. Als een bedrijf verschillende teams heeft, kunnen ze veel beter omgaan met veranderingen in de markt en voldoen aan de wensen van allerlei klanten. Dit is waarom:

 

  1. Iedereen denkt anders: Als je mensen hebt met verschillende achtergronden en perspectieven, komen er veel meer ideeën op tafel.

  2. Nieuwe invalshoeken: Vrouwen hebben vaak andere ervaringen en kijk op dingen dan mannen. Dat betekent dat ze met hele andere ideeën kunnen komen.

  3. Beter inspelen op klanten: Als je diverse teams hebt, begrijpen ze vaak beter wat verschillende soorten klanten willen. Zo kunnen ze producten en diensten maken die echt aansluiten bij wat mensen nodig hebben.

 
 

Top 3 smoezen over vrouwelijke B2B marketeers

Maar hoe komt het dan toch dat er steeds weer mannelijke B2B Marketeer lijstjes verschijnen op LinkedIn en waarom altijd weer mannelijke sprekers op events. Welke smoezen worden daarvoor gebruikt.

 

  1. "B2B vrouwen zijn moeilijk te vinden" 

    Dit excuus komt voort uit een gebrek aan inspanning om vrouwelijke B2B marketeers actief te zoeken en gelijke kansen te bieden. Via de zoekfunctie van LinkedIn kun je veel vrouwelijke B2B marketeers vinden. Onderaan in dit artikel, een overzicht met vrouwelijke B2B marketeers, allen te vinden via LinkedIn, klik op hun naam.



  2. "Ze hebben niet genoeg ervaring"

    Het argument dat vrouwelijke marketeers niet genoeg ervaring hebben, is een achterhaald stereotype. Veelal zijn vrouwen hoger opgeleid en hebben meer onderwijs genoten. Veel vrouwen hebben uitgebreide ervaring en expertise opgedaan in B2B-marketing, maar worden gewoonweg genegeerd vanwege genderstereotypen (Old Boys Network: vriendje van een vriendje, je kent het wel…..). Het gegeven ‘de beste persoon op de beste plek’ gaat helaas niet op. Via deze link zie je de 4 delige NPO docu waarin je uitleg krijgt hoe dat zit.



  3.  "Ze passen niet in de bedrijfscultuur, diversiteit is woke"

    Dit excuus weerspiegelt een gebrek aan bereidheid om de bedrijfscultuur te veranderen om diversiteit te omarmen. In werkelijkheid leveren vrouwelijke B2B marketeers een waardevolle bijdrage aan het bedrijf of event en verrijken de bedrijfscultuur met hun unieke inzichten en vaardigheden.

 
 


Wat kun je doen als mannelijke B2B marketeer?

Als mannelijke B2B marketeer kun je gewoonweg de signalen uit de maatschappij niet negeren. Sta op en ben onderdeel van de transformatie. Spreek je uit en vraag aandacht voor deze vorm van discriminatie. Doe het voor je dochter, zus, moeder, nichtje. Juist mannen moeten zich uitspreken en actie ondernemen. Ook minister Robert Dijkgraaf roept mannen op om zich in te zetten voor emancipatie en gendergelijkheid, je ziet zijn oproep via deze LinkedIn video.

 
 


Een overzicht van vrouwelijke B2B marketeers

Marketeers spelen een belangrijke rol bij het bouwen van merken, het genereren van naamsbekendheid  en het stimuleren van verkoop.

Onderstaand een lijst met vrouwelijke B2B marketeers, volg ze op LinkedIn en schakel ze in als expert, of als keynote spreker op je event. Met deze lijst is er nooit meer een excuus dat ze niet te vinden zijn…

  • Marieke Heesakkers Strategie, Communicatie & Verandering | Employee Experience | Eigenaar Mens en Merk | Beste Brabantse Marketeer 2021

  • Rachele van der Velde : Marketing & Communications bij Aeternus | Bedrijf (ver)kopen | Bedrijfswaardering

  • Sanne van der Geer : B2B marketeer bij Team Rockstars IT

  • Astrid van Ballegoy : Marketing- en communicatiestrateeg Hitma Groep | kennisdeler | samenbrenger | techniek | duurzaamheid

  • Danielle Navas – Brandt : Founder @FLYNQ & @brandfabric | Auteur ‘They Ask, You Answer’ - word de autoriteit van jouw sector | certified trainer & gids | Gelooft in oprechte buyer driven B2B sales en marketing

  • Jacqueline van Zetten : Senior Marketing & Communicatie Adviseur | Technisch B2B Marketeer | Strategisch en Hands-on

  • Kirsten van Huffel : Vertel je verhaal, verkoop je verhaal | Zwitsers Zakmes | B2B Marketing

  • Hanneke Vogels : Architect of effortless sales | Auteur van het boek Salestech | Sales Operations in B2B | Stryfes

  • Trudy Pannekeet Marketingcoach ★ LinkedIn ambassadeur ★ MKB/zzp ★ Incompany LinkedIn Training

  • Suzanne Snel Oprichter & CEO Wired for story | Contentmarketing voor B2B bedrijven

  • Dorien Morin van Dam Social Media Strategist || Content Marketer | International Keynote Speaker | Certified Agile Marketer

  • Chantal Smink : Co-founder B2Brands • Strateeg Organische Kanalen • Auteur (SEO)

  • Marit Vervaart : helpt B2B SaaS scale-ups om de meest succesvolle SaaS-oplossing in hun markt te worden

  • Renske Holwerda : Contentmanager | They Ask, You Answer | Initiatiefnemer tiny houses Gorredijk

  • Merlin Melles : Founder fCN, CN & Pearlcard • I connect people to enhance their network value • Creating business opportunities

  • Chantal van de Zandschulp Sales & Marketing | Creative Business | Strategie | Content Creator | Fotografie | Social media

  • Janneke van Heugten : Directeur Mediaplatform VIDM, expertdatabase voor diversiteit in de media - publiciteitsadviseur – spreker

  • Eva Halima Sebbar Sr. communicatieadviseur | (Online) communicatie | socialmediamarketing | online / digital marketing  

  • Marieke Pijler : Positioning Strategist, Business Catalyst. Word Onvergelijkbaar™,

  • Ilse Weijland Employee Advocacy Specialist | Ambassadeurschap | Interim Adviseur & Trainer | Gedragsveranderaar

  • Patricia Dijkman MSc : Head of Sales | BU Manager | Commercial Manager with hands-on approach in international B2B high-end technical industries

  • Maayke van Remmen : B2B-Marketeer in IT | @signetbreedband - part of team.blue | B2B Marketing | Learning by Doing

  • Carolien Meijer : Marketing | Product/ market innovation| Strategy | Effective teams

  • Marja Beks : Sales, strategie & coaching | Helpt bedrijven hun commerciële doelen te realiseren

  • Martine Teeselink Volop Leads. Ik help MKB-ers in de IT, techniek en maakindustrie aan marketing die wél leads oplevert.

  • Marianne van Barneveld : Ondernemer - Chair and Board member - Gamification Strategist - PR, Marketing, Communication Strategist

  • Angela Soerjbali Singh Freelance / Interim Senior B2B Marketing Specialist & Thought Leader Content Specialist 

  • José van Dalen : Motivational Speaker - Business Groeistrateeg - Succes Lab

  • Maud Stekelenburg Maakt jou zichtbaar als dé expert in jouw vakgebied | Vergroot je autoriteit & win meer opdrachten

  • Maya Noordam : Owner @ Oppepper - B2B Marketingbureau

  • Marcia Moestoredjo : CEO & Founder Sky10, no. 1 tech-marketing agency in NL | Co-Founder CEO in tech | Entrepeneur of the Year 2023 Global People

  • Marion van Bennekom Ik help je om jouw bedrijf op te laten vallen in de markt, zodat je meer ideale klanten aantrekt.

  • Riet de Vlieger Vergroot je impact door Personal Branding | Non-verbale communicatie | Persoonlijk leiderschap training. 

  • Renée Muller Head of Marketing | Tibo Energy | Power Your Growth

  • Chantal Schinkels : Social tech & e-commerce | Spreker | Auteur "Het Koopinfuus" & “De IT Girl" | Columnist | Meer vrouwen in tech

  • Daniëlle van Rijen : Haalt het maximale uit jouw website Tekst Website Conversie

  • Hannelore Kron 🎤 :  positionering voor ondernemers die depressief worden van hun eigen marketing, en meer (toffe) klanten willen. 

  • Simone Hallmanns  Marketeer met gevoel voor sales | B2B | Freelance | Interim | Projectbasis | Training & Coaching 

  • Chantal van Koesveld : Bouwt met CEO’s, directie & specialisten aan een ijzersterk personal brand voor meer autoriteit en impact

  • Drs. Chantal van den Berg : De vrouwelijke spreker, expert over Neuromarketing & Gedragspsychologie. Inspireert hoe je Neuromarketing praktisch toepast.

  • Melissa Frederiks Marketingspecialist bij PinkRoccade Local Government | Conceptdenker | Verhalenverteller

  • Wendy van Gilst : I will teach you how to turn your profile and campaigns into lead magnets

  • Hanneke van Doorn Adviseur Marketing & Communicatie | Verbinder I Online Strateeg | Social Content Specialist 

  • Maud Ebbekink 🧠 ✍️ : SaaS-copywriter | CopyCoach Conversiegericht Schrijven | Neuromarketing | salesteksten

  • Malou Nellissen : Secret Service voor SaaS bedrijven | Helpt om geheime ingangen bij potentiële klanten te vinden

  • Lotte Lobé  Founder Topsales Amsterdam | Trainer & Keynote Speaker | B2B Sales

  • Marieke Cozijnsen Your last Google Ads agency! CEO & Co-founder Adverge b.v. 

  • Elmke Hendrix Copywriter. Interviewt echte mensen voor jouw employer branding en contentmarketing.

  • Marloes Lodder Epische Websites & Feesten voor ondernemers

  • Ellen Vergouwen Queen of Content | Communicatiemanager | Online marketing | SEO

Bovenstaand overzicht is tot stand gekomen in samenwerking met Danielle Navas - Brandt. Samen vragen wij meer aandacht voor de discriminatie en genderongelijkheid in marketing/sales.

Een ander artikel dat ik schreef gaat over vrouwelijke experts in AI. Je leest het artikel over AI sprekers via deze link.

 

Hulp nodig bij je LinkedIn Marketing? Neem contact op voor de mogelijkheden.

  • LinkedIn Marketing - Training en Advies

  • Spreker op Business Events

 


DOWNLOAD nu DE GRATIS CHECKLIST


MELD JE AAN EN ONTVANG:

  1. Direct toegang tot de gratis checklist Succesvol Op LinkedIn

  2. Praktische LinkedIn & Marketing tips per e-mail

  3. Korting op e-books, trainingen en evenementen

 

Je gegevens zijn veilig, afmelden kan altijd. Lees hier de privacy policy.


Je las een artikel van Social Monday

Interesse in Marketing en LinkedIn advies? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.