Marc Lammers: negatieve comments hebben me ook iets positiefs gebracht

 

Wat is de invloed van social media op de sport? Ik vroeg het Marc Lammers. Hij behaalde met het Nederlands dameshockeyteam, Olympisch zilver in 2004 en goud in 2008. In 2012 werd Marc bondscoach van het Belgische herenhockeyteam ( 2e plaats EK, 5e plaats WK ). In 2017 wordt Marc gevraagd als coach van het Nuon Solar Team van TU Delft.

Marc Lammers interview social media met Mieke Langenhuizen van Social Monday.jpeg

Nu begeleidt Marc bedrijfsteams en geeft hij interactieve lezingen en workshops. Marc en ik hebben elkaar leren kennen via ZZP NOB Boost, een evenement waar we beiden op gesproken hebben.

Bij aankomst in ’s-Hertogenbosch hoef ik niet aan te bellen, Marc gooit de voordeur al open zodra hij mij ziet. Leuk dat je er bent Mieke! Op krukken loopt hij vlot door de gang, hij heeft zojuist een nieuwe heup gekregen en ja, dat stond op social media te lezen.


Wat was je eerste social media kanaal dat je gebruikte?

Het eerste wat ik gebruikte was SMS en daarna kwam Facebook, maar met Facebook heb ik daarna eigenlijk niets gedaan. Ik ging vervolgens op Twitter, dat gebruikte ik vooral om snel het nieuws te horen. Zeker op het gebied van sport kon ik dagelijks informatie en nieuws lezen. Zelf heb ik ook veel geplaatst en daarbij zaten mijn klanten ook op Twitter, dus ja, Twitter is belangrijk voor me.


Olympische Spelen Peking 2008, waren er afspraken met de sporters over gebruik social media?

Ik heb destijds de vraag gesteld: Wat kan ons tegenhouden tot GOUD? Het antwoord was: Social Media! Wij hebben er toen een expert bij gehaald voor Twitter en Facebook. Wil je volledige focus op de wedstrijd, dan moet je in een flow komen, een mindset. Social media haalt je uit die flow omdat je via social media al snel op zoek bent naar erkenning en waardering.

social media kan oprecht een crisis veroorzaken


Wat je op social media leest kan invloed hebben op negatieve gedachtes en die gedachtes hebben vervolgens een negatieve invloed op je lichaam. Qua psyche kan social media dus oprecht een crisis veroorzaken. We hebben in Peking afgesproken dat we vóór de wedstrijd en daarna niet meer kijken op social media.


Hoe zit het nu in 2021 met de teamafspraken m.b.t. social media?

Nu gaan bij sommige teams de telefoons gewoon 2 weken weg, zodat social media geen invloed heeft. Alle externe prikkels uitschakelen om in die flow te komen. Alleen positieve prikkels. Inmiddels is er veel meer begeleiding op dit vlak. NOC*NSF geeft zelfs les over de invloed van social media. Sporters hebben nu veel meer weerstand opgebouwd, zijn meer gewend met negatieve reacties op social media, je ziet dat ze er beter mee om kunnen gaan dan voorheen. Als ik terug kijk dan kon ik er zelf vroeger niet goed tegen, tegen de kritiek die op social media stond. Naast alle positieve reacties maakt die ene negatieve reactie toch enorme impact op je.

 
LinkedIn bericht op het profiel van Marc Lammers

LinkedIn bericht op het profiel van Marc Lammers

 



Welke afspraken zijn er in 2017 gemaakt met het NUON/Vattenfall Solar Team waar jij coach van was?

Ja, daar zijn destijds duidelijke afspraken over gemaakt. In de voorbereidingen is iedereen betrokken bij social media en tijdens de wedstrijd was de afspraak: geen social media. We namen een specialist vanuit Vattenfall mee die alleen maar social media voor ons deed. Vooraf hebben alle studenten via social media aangekondigd dat zij tijdens de wedstrijd niet posten maar dat je de pagina van Nuon/Vattenfall moest volgen om op de hoogte te blijven. Dat hebben we vooraf in de media bewust goed gecommuniceerd zodat volgers weten waar ze aan toe zijn en waarom de studenten zelf niet posten.

duidelijkheid vooraf, zorgt voor onderling vertrouwen


Overigens mis ik dat wel bij andere sporters, dat zij vooraf zeggen, ik post niet op social media persoonlijk, maar volg de pagina van…

Er zijn destijds protocollen gemaakt, duidelijke afspraken over wat er wel en niet gepost werd. En juist die duidelijkheid zorgt voor vertrouwen onderling, zowel bij sporters als bij de studenten, je bent een team. En juist dat vertrouwen onderling is weer belangrijk voor een positieve mindset met de juiste focus.




Is je eigen social media gedrag veranderd door de jaren heen? Hoe was het vroeger en hoe is het nu?

Ik trek het me aan als er negatieve comments staan. Vroeger trok ik het me méér aan, pas later heb ik meer geleerd over social media. Een tekst kan bijvoorbeeld anders opgevat worden dan dat ik het bedoel. Mijn vrouw Karin spreekt me er dan op aan en dat is prettig omdat het me de kans geeft het aan te passen. Mijn dochter studeerde communicatie, en ook zij geeft handige tips.

Overigens kan een coach natuurlijk altijd gecoacht worden door een social media specialist, wat post je, wat wil je bereiken, een stuk bewustwording creëren van je social media gedrag.

Ik van mening dat scholen ook veel meer les in social media gedrag/gebruik zouden moeten geven.


Voor meer info over het begeleiden van teams, check hier de website van Marc Lammers.

 
Het LinkedIn profiel van Marc Lammers.

Het LinkedIn profiel van Marc Lammers.

 


Hoe belangrijk is LinkedIn voor je business?

LinkedIn is steeds belangrijker voor mijn business als coach en spreker. Op LinkedIn gaat het meer over de inhoud, om kennis te halen en om opdrachten te krijgen. Op mijn LinkedIn profiel post ik ook echt meer inhoudelijke onderwerpen. Op Instagram bijvoorbeeld post ik meer over alledaagse dingen.
Daarnaast blijft mond tot mond reclame voor mij ook erg belangrijk om opdrachten te krijgen, vooral na een sprekersopdracht, daar rollen vervolgens weer nieuwe opdrachten uit.

  • 50% mond tot mond

  • 30% via social media

  • 20% overig

video op social media is erg sterk omdat beeld beter binnenkomt dan tekst


Wat ik ook merk is dat veel mensen video van mij zien, en n.a.v. die video’s komen er ook weer opdrachten binnen. Video is erg sterk, zeker omdat beeld vele malen beter binnenkomt dan tekst. Beeld onthouden we echt makkelijker dan tekst.

Een post moet voor mij iets doen, bijvoorbeeld lachen, raken, emotie, tips, vragen oproepen.

 
Marc Lammers LinkedIn bericht interview social media met Mieke Langenhuizen van Social Monday 3.jpeg.jpg
 

Jouw top 3 van social media kanalen?

LinkedIn omdat het meer zakelijk en inhoudelijk is, YouTube omdat ik graag video kijk i.v.m. mijn dyslectie en op drie staat Twitter omdat ik snel up to date wil zijn op sportgebied.



Welke negatieve reacties heb je gekregen en wat deed het met je?

Ik werd met mijn team iedere keer tweede. Op social media werd ik daarom Marc Jammers genoemd en dat deed wat met me. Maar ze noemde me ook:

  • een typische damescoach

  • irritant ventje

  • een wijsneus

Dit soort reacties en opmerkingen hadden een negatieve invloed op me. Ik was namelijk bezig met het gevolg van het resultaat. Ik was dus al bezig met welke reacties ik zou krijgen op onze behaalde resultaten. Dit is niet goed voor je mindset, niet goed voor je focus.

Negatieve comments hebben mij ook iets positiefs gebracht

Maar…. negatieve comments hebben me ook iets positiefs gebracht. Het heeft me ook gesterkt! Ik ben na mijn carrière als damescoach, bewust herencoach geworden in België, om me te bewijzen dat ik niet een typische damescoach ben. Ik besef nu ook beter wat ik wel/niet moet posten en hoe ik het post, vragend of juist stellig.

 
Marc Lammers LinkedIn bericht interview social media met Mieke Langenhuizen van Social Monday 1.jpeg.png
 



Twijfel je soms om iets wel/niet te posten?

Hahaa, ik twijfel altijd. Zo twijfelde ik of ik iets wel/niet moest schrijven bij het verlies van Peter R. De Vries. Ik heb toen niets gepost zodat ik ook geen reacties triggerde. Mensen vinden er dan vaak toch iets van. Zo ook toen het Nederlands elftal verloor van voetbal, toen heb ik bewust nagedacht wat ik zou posten i.v.m. de reacties. Erg privé zaken post ik niet, en over politiek blijf ik ook redelijk ver vanaf. Als ik ergens geen verstand van heb, dan ben ik erg voorzichtig met wat ik daarover post.

smartphone foto’s zijn geloofwaardiger voor social media



Hoe belangrijk is je smartphone i.c.m. social media?

Die is steeds belangrijker voor me omdat ik met mijn smartphone super snel foto’s kan maken voor social media. Juist die foto’s gemaakt met je smartphone zijn geloofwaardiger voor social media dan professionele foto’s. Foto’s met je smartphone zijn veel oprechter. Wil je snel een belangrijke boodschap plaatsen met foto, dan duurt dat met een professionele shoot veel te lang. Met je smartphone is het snel en echt, niet in scene gezet en dat voelt de kijker.

 
Marc Lammers Instagram profiel interview social media met Mieke Langenhuizen van Social Monday.png
 




Heb je nog een tip of opmerking voor LinkedIn, Instagram of Twitter?

Ja, voor Instagram: stom dat je op Instagram geen link in een bericht kunt plaatsen want die is niet klikbaar, dat zouden ze moeten veranderen.

Klik hier om naar het Instagram profiel van Marc Lammers te gaan.


Heb je nog een scoop, plannen voor de toekomst?

Hahaa, nee ik heb geen scoop, maar na dit interview ben ik me weer opnieuw bewust geworden van social media. Ik denk dat ik n.a.v. dit interview ga kijken wat ik nog beter kan doen op social media. Tijd dat de coach zich laat coachen…


Mieke Langenhuizen Social Monday voor Socia media trainingen LinkedIn en Instagram.png

Je las een artikel van Social Monday

Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl

 
Mieke Langenhuizen