Kristel Groenenboom: ondernemers zonder LinkedIn profiel begrijp ik niet

 

Kristel Groenenboom is eigenaar van Groenenboom Containers BV in Oosterhout. Op 23 jarige leeftijd nam zij het bedrijf van haar ouders over, schreef een boek en heeft door Corona een nieuw containerproduct in de markt gezet; zwembadcontainers. Kristel heb ik via LinkedIn leren kennen, en ik was benieuwd hoe zij aankijkt tegen social media…

Kristel Groenenboom interview door Social Monday Mieke Langenhuizen 1.jpeg

Toen ik Kristel benaderde via LinkedIn en vroeg of ze mee wilde werken aan dit interview, hoefde ze daar niet lang over na te denken. Ik rij op een middag richting Oosterhout en bij aankomst hoor ik de geluiden uit de werkplaats, er hangt een gezellige sfeer. Kristel steekt vanuit het kantoor haar hoofd om de hoek ‘ik kom er zo aan hoor…’

Welk SOCIAL MEDIA kanaal gebruikte je als eerste en wat was er zo leuk aan?

Facebook is toch wel het kanaal dat ik het allereerste gebruikte. In mijn studententijd (Universiteit Antwerpen) waren er veel feesten, veel vriendschappen, en die vriendschappen heb ik later weer via Facebook terug gevonden. Je gaat vervolgens een hapje eten met elkaar. Super leuk is dat! Nu heb ik geen Facebook meer.

Twitter gebruik ik ook al lang, want dat is een erg goed kanaal voor berichtgeving. Je leest er snel nieuws. Maar ik heb er een hekel aan dat er op Twitter zoveel discussies ontstaan, mensen die elkaar ‘afmaken’. En natuurlijk heb ik tijdens mijn studie al een LinkedIn profiel aangemaakt.



WELKE KANALEN GEBRUIK JE NU HET MEEST EN WAAROM?

Ik gebruik LinkedIn het meeste, met name voor mijn bedrijf Groenenboom Containers BV. Ik begrijp overigens niet dat er ondernemers zijn die nog steeds geen LinkedIn hebben want het is een enorm belangrijk kanaal. Instagram gebruik ik ook, en dat zetten we nu in voor de zwembadcontainers van Groenenboom, ons nieuwste product. YouTube zet ik ook in, hier staan video’s op over verschillende onderwerpen, met name voor exposure.

het nadeel van LinkedIn is dat concurrentie makkelijk je medewerkers kan benaderen



Hebben alle medewerkers op LinkedIn een profiel?

Nee, niet alle medewerkers hebben op LinkedIn een profiel. Er zijn wel meer kantoormedewerkers met een LinkedIn profiel, dan fabrieksmedewerkers. Kan overigens ook een nadeel zijn wanneer ze wel allemaal op LinkedIn zitten want dan zijn ze ook makkelijker te benaderen door de concurrent.

Vacatures hebben we via LinkedIn gedaan, maar dat is toch lastig en vaak duur om zo aan nieuwe mensen te komen, dit laten we dan vaak lopen via Indeed. We zijn met name op zoek naar lassers en constructiebankwerkers.

 
LinkedIn Profiel van Kristel Groenenboom

LinkedIn Profiel van Kristel Groenenboom

 

WAT IS VOOR JOU DE GROOTSTE UITDAGING OP SOCIAL MEDIA?

Ik vind het niet lastig om zichtbaar te zijn, de teksten maak ik zelf en ik laat medewerkers meekijken of het bericht dat ik maak duidelijk en goed is. Ik laat collega’s ook meedenken en soms lees ik mijn tekst hardop aan ze voor. Zo heeft een medewerker bijvoorbeeld met een drone gefilmd en komen medewerkers ook in beeld, dat is belangrijk.

De uitdaging is om zichtbaar te zijn op Instagram, dat vind ik een kanaal dat lastiger is dan LinkedIn, waarschijnlijk omdat we een metaalbedrijf zijn. Onze doelgroep zit meer op LinkedIn dan op Instagram.

ik heb een hekel aan de vele discussies op twitter

Hoe zit het met NEGATIEVE REACTIES op social media?

Tja, Twitter heb ik dichtgezet om geen gedoe te krijgen. Ik heb overigens één keer een slechte reactie van iemand onder een post verwijderd. Oh ja, toen ik columns schreef voor Management Team, kreeg ik ook wel eens kritische reacties van lezers, dat is niet altijd leuk.

WAT IS JOUW TOP 3 SOCIAL MEDIA KANALEN EN WAAROM?

  • LinkedIn is voor mij zakelijk enorm belangrijk

  • Instagram gebruik ik privé erg veel, leuk om alles van mijn vrienden te zien

  • Twitter natuurlijk voor het nieuws dat razendsnel naar buiten komt 

 
LinkedIn bericht over zwembadcontainers

LinkedIn bericht over zwembadcontainers

 

Had je een strategie op social media voordat je de zwembadcontainers in de markt zette?

Zwembadcontainers is een product dat ontstaan is in Coronatijd. Het is eigenlijk ontstaan als een soort grapje op LinkedIn en kort daarna is het balletje gaan rollen en ging het snel. We hadden op dat moment geen social media strategie voor ons nieuwe product.

Op Instagram gaan we wel meer posten over de zwembadcontainers, we hebben video’s en foto’s gemaakt. De video’s zijn overigens gemaakt door studenten en de foto’s maken we zelf. We begeven ons nu ook op de consumentenmarkt, en dat werkt anders dan de B2B markt. (via deze link ga je naar het Instagramaccount van Groenenboom BV).

HOE VAAK PER DAG CHECK JE DE SOCIAL MEDIA KANALEN, BEN JE EEN LIKER OF REAGEER JE?

Hahaa, ik ben een liker, en check social media vaak. Sowieso check ik altijd ’s-ochtends de social media kanalen. Twitter ongeveer 2 x per dag. Instagram meer dan 10 x per dag, vooral als ik er iets opgezet heb, dan wil ik weten hoeveel likes het bericht krijgt.

LinkedIn check ik ook meer dan 10x per dag, en dan vooral ook Stories om goed op de hoogte te blijven, echt FOMO dus (Fear Of Missing Out).

Ik bel overigens eigenlijk nooit met mijn telefoon, ook geen videobellen of facetimen, nee, ik app vooral veel.

door een linkedin bericht zijn er zwembadcontainers verkocht

vinden klanten je goed via linkedin en haal je daar omzet uit?

Mensen vinden het leuk om mij en het bedrijf te volgen op LinkedIn, dat hoor ik dan bijvoorbeeld weer terug in gesprekken of via via. Ook onze afdeling verkoop hoort dat weer terug.

Toen we in Coronatijd een bericht plaatsten over onze zwembadcontainers, werd ik direct benaderd door een journalist die dit op LinkedIn gelezen had. Na zijn artikel zijn er daardoor weer een aantal zwembadcontainers verkocht. Super is dat!

(Via deze link ga je naar het LinkedIn Profiel van Kristel Groenenboom.)

Welke tips heb je voor ondernemers die het lastig vinden om zichtbaar te zijn?

Neem allereerst een heel goed LinkedIn profiel. Huur geen bureau in om het uit te besteden, maar ga het echt zelf doen. Zie het niets als werk, maar doe het tussendoor. Ga echt zelf je content doen, zelf je tekst, zelf je foto en video, want dat voelt voor de kijker als echt, het moet geloofwaardig zijn.

 
Instagramaccount van Groenenboom BV

Instagramaccount van Groenenboom BV

 

WAT IS JE GUILTY PLEASURE OP SOCIAL MEDIA?

Hahaa, ja die heb ik wel. Ik kijk op Instagram super graag naar Chiara Ferragni, zij deelt haar leven in beeld, maar wel op een hele sympathieke manier, dat maakt het geloofwaardig. Verder vind ik dierenfilmpjes van lovingAnimals.dg super leuk om te kijken, mijn moeder en ik delen deze passie. De modeshows van D&G kijk ik graag op Instagram en de beelden in Dubai van Joseph Klibanski zijn ook geweldig.

HEB JE NOG EEN SCOOP, NIEUWE ONTWIKKELINGEN?

We gaan natuurlijk verder met onze zwembadcontainers en ik breng binnenkort mijn tweede boek uit. Op 24 september is de boekpresentatie van ‘Nu of Nooit’. Verder gaan we eind september starten met de nieuwe spuiterij. Eerst met de kleine spuiterij en daarna met de grote spuiterij.

Ook hebben we onlangs op verschillende afdelingen grote smartboards aangeschaft. Met zo’n smartboard hoef je geen grote tekeningen van papier meer uit te vouwen op tafel maar gebruik je het grote scherm en pas je het zelfs makkelijk aan. Ik ben fan van nieuwe technieken, mooi en belangrijk dat deze moderne ontwikkelingen er zijn…

Mieke Langenhuizen Social Monday voor Socia media trainingen LinkedIn en Instagram.png

Je las een artikel van Social Monday

Interesse in een LinkedIn training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl

 
Mieke Langenhuizen