Social media foto's? Gebruik je smartphone!

 

Social media foto’s inzetten die de doelgroep raakt, die als echt voelt voor de kijker, die voelt alsof de kijker er zelf bij is? Gebruik je smartphone! Je smartphone heb je altijd bij je, je kunt te allen tijde foto’s maken en je hebt daardoor nooit meer een excuus dat je geen beeldmateriaal (foto/video) hebt. Ik geef je een aantal praktische tips zodat je het succesvol inzet.

Social media trainingen voor gevorderden door Mieke Langenhuizen van Social Monday.jpeg

Hoe kijken je volgers en connecties?

Je volgers en connecties kijken voornamelijk via hun smartphone naar de laatste nieuwtjes op social media. Of je nu op LinkedIn, Instagram of Facebook surft, het merendeel kijkt via de smartphone. Social media kanalen zijn sociale kanalen, volgers zijn graag op de hoogte van de tips die jij deelt, of het kijkje achter de schermen dat jij geeft. Sociaal van mens tot mens. Veel volgers checken wel 10 tot 50 keer per dag hun social media kanalen.

Met de juiste inzet van social media creëer jij online vertrouwen (know-like-trust). En juist bij online vertrouwen is je volger of connectie sneller bereidt om zaken met je te doen. Dat proces versnel je door afbeeldingen bij je berichten te posten die als echt voelen, niet in scene gezet. Afbeeldingen die voelen alsof je volger/connectie over je schouder meekijkt. Hiermee verlaag je nog eens extra de drempel voor je volger/connectie, om contact met je op te nemen.


Gaat social media over picture perfect?

Nee, social media gaat juist niet over picture perfect! Waar we jaren geleden op Instagram nog gingen voor picture perfect, is dat nu toch echt anders. (Uit onderzoek is gebleken dat mensen ongelukkig worden van picture perfect, het draagt bij aan depressiviteit en dat moeten we met z’n allen niet willen.)

Juist de imperfectie is de perfecte social media foto

Picture perfect draagt dus niet bij aan het echte verhaal. Kijkers prikken er doorheen en ervaren daardoor minder verbinding met ondernemers en bedrijven. De kijker voelt dat een foto ‘to good to be true’ is. Juist de imperfectie is de perfectie bij social media foto’s.

Heb je rimpels? So what! Ga niet fotoshoppen, want komt een klant jou daarna in real life tegen, dan ziet die klant dat je anders bent dan dat je je voordoet. Vertrouwen is een groot goed om met elkaar business te doen.



Zet je social media makkelijker in met smartphone foto’s?

Ja, je zet social media makkelijker en sneller in wanneer je foto’s met je smartphone maakt. Heel simpel, je hoeft namelijk niet meer te wachten op een afspraak met een fotograaf. Je smartphone heb je altijd bij je, een fotograaf niet. Op het moment dat jij op LinkedIn wilt posten, plaats je ook direct het gewenste beeldmateriaal erbij. Klik, post, klaar.

Je smartphone heb je altijd bij je, een fotograaf niet…

Overigens gaan social media foto’s altijd over mensen. Mensen in beeld, medewerkers, klanten, leveranciers, maar ook jij,  want jou wil ik kunnen vertrouwen. Leer ik jou beter kennen, dan word ik een warme lead en hoef jij geen koude acquisitie meer te doen. Het voorwerk is dan online al gedaan.


Waar hou je rekening mee als je social media foto’s met je smartphone maakt?

Wanneer je social media foto’s met je smartphone maakt hou je met een aantal onderdelen rekening. Overigens loont het om met je medewerkers deze tips door te nemen. Zij worden daardoor enthousiast om ook social media foto’s te maken. Zo draagt het hele team bij aan de social media strategie. (Via deze link lees je wat ik over de kracht van medewerkers schrijf.)
Hou rekening met de volgende onderdelen:

  • het formaat

  • het juiste licht

  • scherp stellen


Het formaat: de meeste mensen kijken via hun smartphone op social media. Je smartphone is een verticaal scherm. Plaats je foto’s horizontaal op social media, dan neem je maar een klein deel van het scherm in beslag waardoor het volgende bericht (bijvoorbeeld van je concurrent) al zichtbaar  is. Wanneer een volgend bericht zichtbaar is, loop je absoluut het risico dat mensen sneller verder scrollen naar het volgende bericht. Denk vooraf na of je je foto’s horizontaal of verticaal maakt. Maar het geweldige van je smartphone is, dat je dat formaat zelfs na het maken van de foto snel en makkelijk zelf aanpast, daarover verderop meer.


Het juiste licht: kies het juiste licht, daglicht is prima, lichtinval vanuit een raam voldoet ook goed. Let er overigens wel op dat je hard zonlicht vermijdt.

Merk je achteraf dat een foto niet voldoende licht heeft, ook daar heeft de smartphone een oplossing voor. Je hoeft geen extra apps te downloaden. Op je smartphone zitten in de basis al enorm veel filters, maar ik raad je aan om die allemaal niet te gebruiken. Maak evt. je foto alleen iets lichter/helder, maar voeg verder geen filters toe, hou het echt.

Open daarvoor je foto uit de fotogalerij en tik op ‘Wijzigen’. Tik vervolgens onderin op het ‘filter’ icoontje. Kies de eerste filter ‘levendig’, om de foto iets ‘lichter’ te maken. De overige filters laat je mooi achterwege, hou het echt.

 
De filterfunctie knop

De filterfunctie knop

De filter ‘Levendig’

De filter ‘Levendig’

 

Scherp stellen: de smartphone stelt automatisch scherp. Wil je scherpstellen op een specifiek gebied, plaats dan eerst je vinger op het onderwerp waar het om gaat, er verschijnt een geel kader in beeld. Je camera begrijpt dan dat het om dat onderwerp gaat dat je extra scherp wilt hebben. Boven in beeld zie je vervolgens de melding AE/AF-vergrendeling. In onderstaande foto zie je het gele kader om de letters van het wooncomplex Hannes.

 
Een specifiek gedeelte scherp stellen binnen het gele vierkant.

Een specifiek gedeelte scherp stellen binnen het gele vierkant.

 




Altijd een goede social media foto, 10 x drukken

Wacht niet op het juiste moment om 1 goede social media foto te maken want daarmee maak je het jezelf moeilijker dan nodig en het kost je veel meer tijd. Pas een andere strategie toe, maak een foto en tik bijvoorbeeld 10 x achter elkaar op de opnameknop. Praat met de mensen terwijl je hen fotografeert, dat maakt het levendig en echt. Gegarandeerd dat er altijd een foto bij zit die goed is, dit werkt echt top.

Praat met de mensen terwijl je hen fotografeert, dat maakt het levendig en echt

Of gebruik de Burst mogelijkheid waarbij jouw smartphone vanzelf meerdere foto’s achter elkaar maakt, hou hiervoor de opnameknop langer ingedrukt.

Een andere optie is de portretstand, ook erg interessant. Binnen de portretstand zijn meerdere opties mogelijk. Maak je keus uit de leukste foto en verwijder de rest. Zo blijft de fotogalerij op je smartphone overzichtelijk.

 
De Burst foto bestaat uit meerdere foto’s, selecteer onderin.

De Burst foto bestaat uit meerdere foto’s, selecteer onderin.

 



Hoe pas je het formaat van je social media foto’s aan?

Je past op je smartphone het formaat van je social media foto’s (en video) super eenvoudig aan. Handig wanneer je je foto voor verschillende doeleinden gebruikt. Plaats je de foto bijvoorbeeld vierkant of verticaal op social media? In onderstaande screenshots leg ik je uit hoe je dat makkelijk en vooral snel aanpast.

Open je foto en tik op wijzigen. Via het icoontje formaat wijzigen kom je in een scherm terecht met nog meer mogelijkheden. Bovenin zie je een geel gearceerd icoontje met templates.

 
Het formaat aanpassen.

Het formaat aanpassen.

De templates voor verschillende formaten.

De templates voor verschillende formaten.

 

Tik je vervolgens op de geel gearceerde templates, dan verschijnen er onderin je scherm verschillende opties. Kies uit verticaal, horizontaal of vierkant. Onderin zie je aan de rechterzijde nog veel meer formaten staan, bijvoorbeeld 9:16 (het formaat voor Instagram Stories).

 
Foto vierkant of formaat 9:16 voor stories.

Foto vierkant of formaat 9:16 voor stories.

 

Onze smartphones worden steeds slimmer en brengen ons steeds meer gebruikersgemak, zet het dus in!
Overigens blijft de originele foto altijd bewaard, bij wijzigen tik je dan gewoon op ‘Herstel’ en je smartphone vraagt of je terug wilt naar het originele exemplaar.


Je kijkt de verkeerde kant op, wat nu?

Wanneer je op een social media foto de verkeerde kant op kijkt, dan is er nóg een handige functie, namelijk het spiegelen van je foto. Bij onderstaande foto zie je bij de linker pijl de mogelijkheid om een foto te spiegelen. Kijk je bijvoorbeeld op een foto met je gezicht naar links, maar zit de actieknop (of koopknop) op een social media bericht rechts, spiegel dan je foto.

Uit onderzoek is gebleken dat je als kijker de kant op kijkt waar degene van de foto naar kijkt. Zorg er dus voor dat jij naar de actieknop kijkt, want dan doet jouw volger/connectie dat ook.

Wil je je foto kantelen, doe dat dan via het icoontje waar de rechter pijl naar wijst. Vergeet niet om daarna op gereed te drukken.

 
Spiegelen of kantelen.

Spiegelen of kantelen.

 

Het formaat van je foto kun je overigens ook aanpassen door twee vingers op je scherm te plaatsen en vervolgens je vingers naar elkaar toe of uit elkaar te bewegen. Je ziet dan een raster in beeld verschijnen. Het raster bestaat uit 3 lijnen horizontaal en drie lijnen verticaal. Met deze rasterlijnen kun je de foto aanpassen volgens de Rule of Thirds regel. De Rule of Thirds een een compositieregel die kan bijdragen tot een interessante foto waar mensen langer naar kijken. Via deze link zie je in een video meer over de Rule of Thirds.

 
Rasterlijnen voor de Rule of Thirds.

Rasterlijnen voor de Rule of Thirds.

 


Selfie’s wel of juist niet doen op social media?

Jazeker, selfies doen het goed op social media want het voelt voor de kijker alsof hij/zij er echt bij is. Een selfie geeft aan dat het echt is, op dat moment gemaakt, met die mensen in die situatie. Overigens schijnt dat een selfie met een gezicht half in beeld zelfs nog meer de aandacht trekt, dan wanneer het gezicht volledig in beeld is, het maakt nieuwsgierig. Plaats niet overmatig selfies, maar wissel het af met een groepsfoto, een actiefoto en natuurlijk zo nu en dan een video.

met de juiste social media foto verlaag je de drempel en bereik je sneller het vertrouwen


Leren hoe je social media foto’s maakt met je smartphone?

Tijdens mijn social media trainingen komt, indien gewenst, smartphone fotografie als item aan de orde. Je leert dan de basistoepassingen om het voor jou zo makkelijk en eenvoudig mogelijk te maken. Vervolgens is het een kwestie van doen, vlieguren maken. Daarna ervaar je dat je nooit meer een excuus hebt en nooit meer denkt, ‘ik heb geen goede foto’s voor mijn social media berichten’.

 
Checklist Social Media door Mieke Langenhuizen van Social Monday Trainingen.png
 

Meld je aan voor tips en ontvang de checklist gratis

(…check snel wat je wel en vooral NIET moet doen op social media…)

Je gegevens zijn veilig, afmelden kan altijd. Check hier de Privacy Policy.


Door je aan te melden met je mailadres, krijg je extra tips via e-mail, als welkomstgeschenk ontvang je de social media checklist (PDF). Uitschrijven voor de mail kan altijd, maar omdat ik niet spam krijg ik nagenoeg geen afmeldingen.


Mieke Langenhuizen Social Monday voor Socia media trainingen LinkedIn en Instagram.png

JE LAS EEN BLOG VAN SOCIAL MONDAY

Interesse in een social media training? Neem contact op voor de mogelijkheden en stuur een mail naar info@socialmonday.nl.

 
Mieke Langenhuizen