LinkedIn Audio Evenementen, hoe werkt het en wat levert het je op?

 

LinkedIn Audio Evenementen zijn live evenementen waarbij je elkaar alleen hoort. Je kunt het vergelijken met een live-podcast met de aanwezigheid van publiek. Of een congrescentrum waar publiek luistert naar een spreker of een interview, zonder elkaar te zien. LinkedIn Audio Evenementen is de copycat van Clubhouse, en een zéér welkome feature binnen LinkedIn!

Wat levert LinkedIn Audio Evenementen je op?

Zet je LinkedIn Audio Evenementen strategisch in, dan levert het je zichtbaarheid, online vertrouwen, contacten, leads en omzet op. Toen Clubhouse startte, ben ik in januari 2021, direct audio rooms (Evenementen) gaan hosten en al snel groeide het aantal luisteraars, namen mijn leads toe, werd mijn netwerk uitgebouwd en haalde ik er omzet uit. Maar ook wanneer je op zoek bent naar nieuwe medewerkers, is het een fantastische tool om in te zetten.

In mijn audio rooms ging ik in gesprek met interessante ondernemers, waaronder TOP-ondernemer Roland Kahn en radio persoonlijkheid Giel Beelen, waarbij we tot wel 300 luisteraars hadden. In een later stadium heb ik in Amsterdam nog een interessant interview met Roland gehad, dat interview met Roland Kahn lees je via deze link.


Vanaf het allereerste moment dat ik Clubhouse ontdekte, heb ik gezegd; Deze audio functie is een feature die niet mag ontbreken op LinkedIn (mits goed uitgerold!).

Of LinkedIn op tijd is met het uitrollen van deze Audio functie, zal de tijd leren (Bèta versie januari 2022). Met de lente in aantocht en minder Covid regels zijn er wellicht ook minder luisteraars. Op 23 januari 2022 nam ik als luisteraar deel aan mijn eerste LinkedIn Audio Evenement in Bèta versie. Het was een Audio Evenement vanuit de LinkedIn Creators Bèta Testers waarin ervaringen werden gedeeld en o.a. besproken werd welke aanpassingen wenselijk zijn. Shout out naar Robert Hanna voor het hosten van deze room.

 
 

LinkedIn Audio Evenement, hoe werkt het?

Bezoek je een LinkedIn Audio Evenement, dan zijn er verschillende functies en knoppen. Onderstaand leg ik je uit welke knoppen waarvoor bedoeld zijn, zodat je straks een vliegende start maakt. Start eerst met het luisteren naar rooms (evenementen) en start daarna je eigen rooms, maar maak wel vooraf een plan van aanpak, want anders ‘doe je maar wat’, dat merkt de luisteraar en haakt wellicht af. Werk samen met anderen, nodig evt. sprekers vooraf uit, dat vergroot je zichtbaarheid.

maak vooraf een plan van aanpak want anders doe je maar wat

Hoe weet je wie er spreekt in een LinkedIn Audio Evenement?

De spreker in een LinkedIn Audio Evenement herken je aan de groene ring om de profielfoto. Zodra er iemand anders spreekt, zie je de groene ring bij die persoon. Een Audio Evenement is opgebouwd uit verschillende lagen. In de bovenste laag staan de sprekers, in de onderste laag staan de luisteraars. De oprichter, of host van het Evenement herken je aan de tag ‘Gastheer/Gastvrouw’.

 
 

Hoe nodig je iemand uit terwijl je luistert naar het Audio Evenement?

Luister je naar het Audio Evenement, dan nodig je iemand uit via het vliegertje onderin. De link van het Audio Evenement wordt daarmee rechtstreeks naar de inbox van deze persoon gestuurd. Ik verwacht dat hier ook nog aanpassingen komen, bijvoorbeeld meldingen aan- of uitzetten voor uitnodiging Audio Evenement.

 
 

Hoe neem je deel aan het gesprek?

Wil je deelnemen aan het gesprek dan steek je je hand op. Tik op de knop ‘Verhogen’ (overigens gekke Nederlandse vertaling…) en je ziet de volgende melding. Daarna is het wachten tot de host je toestemming geeft om op het podium te komen. Ben je toegelaten tot het podium, wacht geduldig af tot je aan de beurt bent. Momenteel kunnen er maximaal 17 sprekers deelnemen aan het gesprek. Tussentijds kan de host sprekers weer terugplaatsen naar het publiek.

 
 

Wat is het grote voordeel van LinkedIn Audio Events t.o.v. Clubhouse?

Het grote voordeel is dat op LinkedIn je profiel gekoppeld is aan je deelname. Iedere luisteraar of spreker kan tijdens de uitzending jouw profiel bezoeken, profielen op LinkedIn zijn mijns inziens ‘geloofwaardiger’ dan Clubhouse profielen omdat op Clubhouse je helaas toch nog aardig anoniem door het leven kunt. Bedrijfspagina’s zijn op LinkedIn gekoppeld aan profielen, ook dat is een groot voordeel met het opvolgen van leads. Na afloop kun je precies zien wie er aanwezig is geweest in het Audio Evenement, daarover verderop meer.

neem luisteraars tijdens het LinkedIn audio event evt. mee naar andere apps of websites

Terwijl je een room host, is het (net als op Clubhouse) mogelijk om luisteraars mee te nemen buiten de LinkedIn app, gewoon op je stem, bijvoorbeeld naar Instagram, of naar de bedrijfswebsite, ook dat is een topfunctie die LinkedIn gelukkig geïmplementeerd heeft! (Ben je autodealer, dan kun je de luisteraars bijvoorbeeld meenemen naar het wagenpark op je website.)

Kun je deelnemers een bericht sturen tijdens de uitzending?

Ja, dat kan, tik op de profielfoto van die persoon en je ziet onderstaande pop-up verschijnen. Je bericht komt vervolgens in de inbox van die persoon. Staat er een slotje bij, dan is het niet mogelijk om een bericht te sturen. Tijdens de uitzending kun je bijvoorbeeld ook via WhatsApp contact houden met anderen.

 
 

Hoe doe je als luisteraar actief mee?

Reageren als luisteraar is ook mogelijk zonder dat je op het sprekerspodium staat. Je reageert d.m.v. de emoticons die onderin staan. Hou je de emoticon met het duimpje of applaus-handje langer ingedrukt, dan krijg je keus uit de kleur van je hand. Vervolgens verschijnt de gekozen emoticon enkele seconden op je profielfoto, daarna verdwijnt deze emocticon van je profielfoto.

 
 

Wat staat er onder de drie puntjes en hoe verlaat ik het LinkedIn Audio Evenement?

Onder de drie puntjes tref je meer informatie van het evenement. Ik verwacht dat deze functie de komende tijd nog uitgebreid gaat worden want dit is nu vrij summier.

  • Details van afspraak weergeven (van het evenement)

  • Tips en richtlijnen (LinkedIn uitleg over Audio Events)

  • Evenement melden (bijv. bij ongepast gedrag)

Wil je het Audio Evenement verlaten, tik dan onderin op de knop ‘Verlaten’.

 
 

Wat is het nadeel van LinkedIn Audio Evenementen?

Het nadeel van LinkedIn Audio Evenementen zit op dit moment in het niet vindbaar zijn van de Audio Evenementen. Er is geen tijdlijn met Audio Evenementen. Ik verwacht dat LinkedIn dat redelijk makkelijk oplost, maar daar moeten ze dan wel vaart mee maken, want als het niet vindbaar is, hoe bereik je dan een groot publiek? Vooralsnog zijn Audio Evenementen vindbaar onder de hashtag (#linkedinaudioevent), tip: volg die hashtag!

ook achteraf zie je wie er bij het audio event aanwezig was

Hoe weet je wie er geluisterd heeft in het Audio Evenement?

Na de uitzending zie je in het evenement wie er deelgenomen heeft aan het evenement. Daardoor kun je na afloop contact leggen met alle aanwezigen in de room. Je gaat hiervoor terug naar het evenement en klikt op ‘Netwerken’. Ik vind dit een fantastisch overzicht, echter spam niet je luisteraars achteraf met allerlei junk…

 
 

Is LinkedIn Audio Evenementen alleen op de smartphone te volgen?

Nee, LinkedIn Audio Evenementen zijn niet alleen op de smartphone te volgen, maar ook vanaf desktop. Dat maakt het super interessant om tijdens je werk achter je desktop tegelijk te luisteren naar een Audio Event. Tijdens een autorit, het sporten of tijdens een wandeling luister je dan weer makkelijker via je smartphone.

Linkedin audio evenementen volg je op smartphone, desktop en laptop

Waarom is een professioneel LinkedIn Profiel nu nóg belangrijker?

Vanuit de live room kunnen LinkedInner rechtstreeks naar je profiel! In het live Audio Evenement zien luisteraars bij sprekers een profielfoto, en een kopregel, de tagline, die eerste indruk moet direct goed zijn. Je ziet hoe enorm belangrijk het is dat je kopregel (de tekst onder je naam) on point is! Maar dat niet alleen, ben je luisteraar, dan is alleen je profielfoto zichtbaar (mits deze openbaar staat, check dat!). Op je smartphone is deze profielfoto slechts enkele millimeters, je begrijpt dat die dus extra duidelijk moet zijn.

Tijdens de live uitzendingen kunnen luisteraars direct je profiel bezoeken (terwijl ze nog steeds het gesprek horen), die eerste indruk van je profiel maak je maar één keer, op basis daarvan maken LinkedInners de keus om je wel/niet te volgen, om je wel/niet ‘te onthouden’.

Hoe maak je een LinkedIn Audio Evenement aan?

Maak een evenement aan vanuit je Creatorsprofiel en klik aan de linkerzijde bij Evenementen op het + teken. Vul vervolgens het evenement in en klik bij ‘Format van evenement’, op de Audio versie (het kan zijn dat je deze optie nog niet ziet). Is je Audio Evenement klaar, dan nodig je mensen uit, maar spam niet, maak gericht je keus.

 
Mieke Langenhuizen